سیلیکات آلومینیوم و کاربردهای آن

سیلیکات آلومینیوم (Aluminum silicate) یک ترکیب معدنی طبیعی با کاربردهای صنعتی گسترده است. این ماده معمولا به شکل یک پودر سفید ریز دانه یا به صورت ذرات کریستالی کوچک یافت می‌شود. این ماده، یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در پوسته زمین است که می‌توان آن را به اشکال مختلف مانند کائولن، فلدسپات و میکا یافت. آلومینوسیلیکات سدیم که نام دیگر این ماده پودری شکل سفید رنگ است، به دلیل مقاومت بالا در برابر دماهای زیاد و همچنین واکنش‌های شیمیایی متعدد، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد.
علاوه بر نوع معدنی، گرید الومینیوم سیلیکات سنتزی نیز در بازار موجود می باشد که شرکت بهین نانو ذرات پارس از تولیدکنندگان این محصول می باشد.

سیلیکات آلومینیوم یکی از کاربردی‌ترین مواد معدنی موجود در بازار است که کاربرد‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد در ادامه به تعدادی از انها اشاره شده است:
1) جلوگیری از چسبیدن کود‌ و سموم کشاورزی به یکدیگر
2) مات‌کننده و غلظت‌دهنده در حوزه مرکب چاپ
3) ماده جایگزین دی‌اکسید تیتان در صنایع نساجی
4) جایگزین اولترازیل (VN3)در حوزه قطعات لاستیکی
5) به عنوان عامل نیمه تقویت کننده در لاستیک
6) در تایر‌های سبز به عنوان جایگزین دوده
7) به عنوان پرکننده و مات کننده در رنگ ها
8) برای تولید سیمان، آجر و عایق ها و سایر موارد استفاده می شود.

از کاربردهای مهم این ماده صنعت رنگ می باشد. سیلیکات آلومینیوم دوام و ماندگاری رنگ را طول ذخیره سازی افزایش می دهد و به عنوان عامل ضد رسوب و تنظیم کننده ویسکوزیته و pH عمل می کند.
به عنوان رنگدانه سفید در تولید پوشش های مختلف مناسب است مانند رنگ های پراکندگی آب (برای نمای بیرونی یا داخلی) رنگهای مبتنی بر حلال ، روکش های صنعتی ،لاک ها ، جوهرهای چاپ ، سیال کننده و ضد لک و در حالی که قدرت پوشانندگی رنگ و کاغذ را افزایش می دهد. همچنین سیلیکات آلومینیوم یک تقویت کننده بسیار موثر برای دی اکسید تیتانیوم در فرمولاسیون رنگ پراکندگی است. توانایی جذب قوی سیلیکات آلومنیوم باعث می شود رنگ و پوشش رنگ های روشن را برای مدت طولانی حفظ کند.

نوشتهٔ پیشین
نانو اکسید آلومینیوم و کاربردهای آن
نوشتهٔ بعدی
نانو سیلیس و کاربردهای آن در صنعت

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید